Friday, August 5, 2011

(cerpen)DENDAM CINTA part 1

Entah knapa badanku sakit yang tramat sngat, ku pandang sekeliling, baru ku sedar bahawa aku sekarang brada di hospital,badan ku amat lemah, nmun ku gagahi juga untuk mgambil sgelas air disisi katil ku? tnpa di sedari, aku mnjadi sebak.. rupa2nye kedua2 tangan ku tlah patah, trgantung dgn di baluti simen.
aku trpaku , dgn mataku mghadap kipas siling, aku mula terbayang...

'eh? ko nk ke mana tina, dh nk masuk waktu magrib ni..' tba2 ain myapa ku dr belakang.itu lah gelaranku tina,aku sorg yg happy go lucky,tidak cerewet memilih kawan,cpat brsimpati,tp 1 je perangaiku yg teman2 ku xsuka, aku hot tamper..
'aku nak g beli lauk tuk makan malam nnt'balas aku balik..ain cme mmbalas dgn angukkan je, kedai dari rumah aku x la jauh sangat, jd, aku mmutuskan tuk jln kaki saja.tah knapa. hari ni aku rase cm xsedap hati je...slepas 10min brjalan, aku pn sampai kt kedai jual nasik. tp malang bagi ku,, macik jual nasi berkata;'maaf la nak nasi smua dh habis ,ni makcik dh nk ttp kedai'.. adehh... kecewa sudah... aku pun mmulakan prjalanan ku balik ke rumah,lg beberapa blok lg smpai ke rumah.. tiba2 .. ad kereta laju lalu nyaris2 ,aku trkene sisinya.. tp aku rase cm kenal je kete 2.. bkan men laju lagi.aku mncepatkan langkah ku..stelah smpai depan rumah. aku trkejut, sbb pintu trbuka luas,aku mula panik, bila lihat rumah berterabur,bersepah,kmudian aku mncari ain,, iaitu kawan karibku sjak kecil lg, die la yg slalu myokong ku masa ayah dan ibu ku tlah tiada,aku ank tunggal,aku naik ke atas,mnuju kebiliknya.. ad kesan darah menitik ,, aku trus brgegas ke bilik ain.ain tiada di situ,
baru ku sdar, rupanya, kereta yg. hampir langgar td adalh bekas bf ain.. ptt la mcam ku knal kereta tu.aku mula tel talian kecemasan,'anda pergi ke balai brdekatan dlu bt laporan kemudian kami akan hantar polis ke rumah anda untuk siasatan lbih lanjut' ahhhhh.... aku xde masa. mugkin ain blum brada jauh lagi.
aku mula mgeledah bilik ain.. aku mncari barang2 yg die nk buang tmpoh hari.. aku trjumpa surat bralamatkan rizal(bakas bf ain) alamat 2 x la jauh sangat dr rmah ni, lbih kurang 10km, aku mula mghidupkn enjin ke. kemudian mmcut pg ke alamat yg trtera,
aku slamat smpai tiba di alamat yg d tuju,jam mnumjukkn pkul10.30mlm, dh la aku tngh lapar, ni lg mmbuatkan hati ku brtambah panas,(hatiku berbisik)..aku matikan injin kereta di belakang kereta bekas ain supaya die x bleh lari,aku mmbt mmbt pangilan kecemasan skali lg,.alamak..bett habis pulak..trpaksa la aku myelip masuk ke rumah tnpa bntuan. aku mlihat cri tingkap, tiada apa-apa prgerakan,lampu trpasang,ku beranikan langkah ku mmbuka pintu,,terkunci pulak,dan aku pn mnuju ke pintu blakang,,tekunci jgak,aku myelip tnagn ku ke tingkap nako,mmbuka pintu dri dlm, berjaya..langkahku semakin berani.aku mula mncari sbarang kelibat ain di skitar ruang tamu, tp,hampa,aku pn mula naik ke atas, hati ku mula brdebar,kmudian,aku trdengar suara di 1 bilik.mmg aku syak..tntu ain berada di bilik ni.
aku mula merapatkan telinga ku ke dinding pintu,aku dpt mndengar suara dngan jelas.. 'ko dh lupa ke apa janjiku trhadapmu hah!!ain ko akan myesal sbb ko ptuskn hbungan cinta kita!!dah bnyak prgorbann yg aku bt ,tp ini balasan yg ko bg.skarang trima la akibatnya'!!!mmg sah itu suara rizal.
dulu rizal dn ain mmg bahagia,mreka brcouple lbih dr 3tahun.aku pn x kisah sangat rizal mnumpang tidur d rumah,rizal mmg nmpak baik orgnya..tah mcmmana  ain baru perasan knapa rizal mrahsiakn prkerjaannya, rupa2nya rizal adalh perompak yg diburu,die mdapt tahu rizal perompak masa diorg sdang mgisi mnyak,masa rizal prgi ketandas,die dgn tidak sngaja mmbuka dashboard dpn, dan mnpakkn hasil emas,belian,dn sepucuk pistol.ptt la duit die x pernah putus..kesokkan harinya ain mminta mmutuskan hubungan,,tp ain x mmberi alasan,takot nnt ad lg masalah lain yg timbul.itu yg rizal berangin sangat.
ko perompak!!!jerit ain kpada rizal,,huh!!jd ko dh tau smaunya ya... baiik skarg ko x bleh trlpas lg.. aku kne ttp mulut ko seumur hidup.aku mula trsentak di sebalik pintu mndengar kata2 rizal..kerana ke asyikkn aku mdengar prbualn diorg,aku x sedar ad makluk lain tlah masuk kerumah ini.tiba2.rambutku drentap dari belakang.,aku melawan ,pintu bilik dibuka,dan 'baanngg'aku di campk ke sisi katil.. tah brapa helai rambutku putus..risal trkejut sbb aku ad skali di sni,aku mula mnjeling tngk keadaan ain.. mmg trukk, tangan terikat ke belakang. kpala dn di bibir die mmpunyai kesan darah,.'hahahahah... sekarang kita ad 2 lauk.. tlefon mmber kita smua,.kita ad kenduri hari ini..'kata rizal kpda mmber die sorg lg..smntara amat(mmber rizal) busy mndail tel,tangn ku mula meraba2 di lantai mncari ssuatu tuk djdikan snjata,
rizal pulak busy dgn ain.. xtau la apa yg die merapu ckp ngn ain,sementara amat leka mndail telipon,aku bingkas bangun,brsama strika yg aku ambik dri bwah katil.. lalu...BAANGG!!! aku hayun strika kuat2 tepat kekepala amat.. jatuh mgelupur si amat ni.. rizal trkejut pe yg aku tlah bt td,di terus menerpa kedepan ku,,lalu satu tentangan tpat kene ke perut ku.. aku trcampak,trduduk kt bucu dinding mnahan kesakitan.rizal masih blum puas lg,dia dtg trus mngampiriku,blom smpat ku cpai strika, tiba2, satu hentakan kuat di lengan kanan ku, praaakkkk!!!kdengaran byi mcm patahan tulang, bunyi nya sungguh myakitkan,rizal tlah mmijak tangan kananku dgn kuat,ku dgr suara ain sayub2 mmanggil nama ku.. aku mjadi tidak brmaya,'ni la akibatnya org busy body sangat hal aku, aku blum puas lg dgn ko,ko akan ingat aku smpai mati' rizal mnjerit didepan ku, .aku gagahi diriku, biasa la klu mnusia keji, bila prempuan dh x bermaya,mula la nak ambik kesempatan,blom smpat rizal mmbuka butang sluar die..aku rasakan ad darah trpecik di muka ku,di smping 1 bunyi dentuman kuat.. rizal rebah di atas ku,dn mnampakkn ain di belakang mmgegang helmat dgn kesan darah.. arrhhh..fuhh!!aku mgeluh lega,,cpt2 ain mgangkt ku,mujur la ain tlah brjaya melepaskn tali ikatannya.klu x tau la apa nk jd trhadap ku..ain mula memapah ku turun ke luar bilik,,aku myuruh ain menelifon polis, ain capai hp dr gengaman amat, aku pula duduk di tpi tanga smentara ain brcakap dgn polis,aku xsedar bhawa rizal tlah bangkit smula, smntara aku mnahan kesakitan,tiba2,aku tlah di tolak dri belakang..pe lagi..trgolek aku smpai ke bawah, lpas 2 aku x ingat apa2....


'ehhh.. ko dh sedar ye tina'... satu suara tlah mghentikan aku dri lamunan.rupa2nya itu suara ain...'pe dah brlaku ain?mne rizal?die dh mampus ke?mcmnane aku boleh berada kat sini?'aku mgajukan brtalu2 soalan,aku tngh keliru,'sabar tina ,bawa bersabar,yang penting ko dn aku selamat sekarang'balas tina.
tina mula manarik kerusi,duduk di sbelah ku, begini,slepas ko jatuh dari tangga,jiran2 sebelah rumah datang sbb trdengar suara bising ,rizal pulak berjaya melarikan diri dari pintu belakang.kawan rizal ,amat telah ditangkap'.aku mula membisu,ada lagikah hari esok buat aku,.??


BERSAMBUNG  part2 huhuhhuh..



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...